S/Y Canace
Irtiotto arjesta. Avoimin mielin kohti uusia vesiä. Aikaa runsaan vuoden verran saada uusia kokemuksia ja koota ajatuksia.

Essaouira - Lanzarote

23.10 - 25.10

265 mailia

Valmistautuessamme irtautumaan laiturista satamakapteeni kurvaa paikalle ja kehottaa meitä pysymään laiturissa, koska tuulta on luvassa 7 bf ja ilmoittaa samalla, että lähdemme omalla vastuulla. Ainahan purjehtijat lähtevät omalla vastuulla, niin mekin. SSB:n kautta saamamme säätiedot lupailevat hieman vähäisempiä tuulia.


Nostamme mesaanipurjeen ja avaamme rullagenoan, matka voi alkaa. Aluksi tuuli on maltillinen ja purjehdus nautinnollista. Parin tunnin kuluttua auringon laskiessa tuulta on jo enemmän ja nopeus kasvaa. Keskiyöllä tuulen voima pakottaa reivaamaan. Otamme mesaaniin yhden reivin ja kierrämme rullagenoasta suurimman osan sisään. Purjeita on nyt päällä n. 25 m2, mikä tuntuu täysin riittävältä. Täysikuu ja tähdet valaisevat hyvin ja näemme vaahtoharjaisten aaltojen vyöryvän perässämme. Tuulta on vähintäänkin satamakapteenin ilmoittama 7 bf.
Vahvasti reivattu Canace on elementissään ja pitää kannelle pyrkivät suuret aallot kurissa. Vie hetken aikaa, ennen kuin totumme tähän hurjaan menoon ja huomaamme olevamme turvallisessa kyydissä.
Purjehdusta helpottaa se, että messityttö on tullut sinuiksi meren kanssa ja ottaa kelpo unia veneen pohjalla, mikä onkin ainoa järkevä paikka tässä kelissä.
Aamun sarastaessa huomaamme olevamme keskellä mahtavaa näytelmää. Toinen toistaan suuremmat aallot vyöryvät eteenpäin ja Canace pujottelee perääantamattomasti niiden välissä tuuliperäsimen pitäessä kurssia kellontarkasti.
Illansuussa tuuli heikkenee vähän ja avaamme genoan kokonaan. Tätä kestää kuitenkin vain pari tuntia ja toisen yön ollessa käsillä reivaamme genoan hyvin pieneksi. Näilläkin purjeilla nopeus on parhaimmillaan yli 11 solmua surffatessamme aallonharjaa alas. Päivän sarastaessa saamme ensimmäisen maahavainnon. Tässä vaiheessa vaihdamme halssia ja olemme hetken reivatun mesaanipurjeen varassa. Huomaamme olevamme "hovessa" ja vene käyttäytyy kuin poijussa.


Loppumatka tehdään vauhdikkaasti Lanzaroten rannan suuntaisesti. Saari näkyy kauas merelle korkeista vuoristaan johtuen ja sitä on helppo lähestyä. Käymme läpi pari satamavaihtoehtoa ja päädymme Puerto Caleroon. Vaikuttaa mielenkiintoiselta paikalta.
Saamme kuulla jälkeenpäin satamassa samalla merialueella samoihin aikoihin purjehtineen suomalaisveneen S/Y Tallu III:n miehistöltä heidän mitanneen tuulen voimakkuudeksi parhaimmillaan 18-20 m/s (8bf). Tässä suomalaisveneessä on arvioitu aallon korkeudeksi 5-6 m. Suomalaisveneessä tehdyt em. havainnot vastaavat hyvin omaa käsitystämme tuulen voimakkuudesta ja aallokon korkeudesta.


When we are ready to leave the port harbourmaster arrives and tell us that there would be 7 bf of wind coming soon according to the weather forecast. Harbourmaster advice us to stay in Essaouira and wait for better weather and tells that if we go out we are on our own responsility. This we understand very well and sailors take the responsibility allways anyway. On the other hand the weather forecast of our own got via SSB had given a little less wind.
We hoist the mizzen and open the roller genoa and get a good start in moderate N-NE wind. At least during the beginning of this leg we have fair winds. After some 2 hours the sun has set and also the wind has started getting stronger. By midnight we find it wise to take one reef to the mizzen and reef radically the genoa. We are now having canvas up some 25 m2 which we feel is much enough in those weather conditions.
The full moon and stars give us good light and we can see the big waves following us trying to climb over deck every now and then. The heavily reefed Canace is in her element and seems to find her way through the waves independently and without shivering. The Aries is keeping course accurately and we feel very safe. Anyway it takes a time before we got used to this wild play. The boat is surfing down the waves at its best with 11 knots speed and Canace is dancing forward. Sometimes we get water on deck and to cockpit but only some buckets. We have our safety belt fastened in cockpit. Sometimes we feel better to have 2 safety belts connected at the same time.
The great thing is that Hanna has got over the seasickness she was suffering last time on our way from Lagos to Porto Santo. Now Hanna is feeling well and and can sleep in the bottom of our cabin which we find to be the best place in those conditions.
During the next morning we can see that that there is no change in the weather and we are to sail forward with still very little canvas. It is fascinating to follow the very big waves to rush forward and there are already some waves breaking which means that they can give us some extra buckets of water if they catch us from wrong angle. The shape of hull and the balance of sails keep us still in the game and we are actually enjoying ( at least the captain ) of this all we can experience.
In the evening there is less wind and we open the genoa. This relief lasts only 2 hours and again we reef the genoa for a very small sail.
Next morning the high mountains of Lanzarote can be seen. It is time to change course so as to be able to get Lanzarote on our sb side. We reef the genoa and are now for a while with only reefed mizzen. Immediately the movement of Canace is totally different. The bow is pointing nearly towards the wind and we have speed nearly at all. The boat is behaving like it would be in anchor in a bay. This is the method sailors call: " heaving to " ( hove to ) and it is an exellent way at least to our long keeled JOSHUA to take a break if the conditions are hard and there is no reason to sail forward. This is also a very good way to give a wellcome rest to the crew. We were not forced to heave to we just realized that: " here we are " and this is the way our lovely Canace can take care of her crew even for days if needed.
We approach Lanzarote and check the harbours to enter. We find Porto Calero a good choice and tighten the ropes to the pontoon in the afternoon. We seem to have entered to a high class marina.
In the harbour we meet later another finnish sailing boat ( S/Y Tallu 3 ) which has been in the same sea area approximately at the same time as we. The crew of S/Y Tallu 3 tells us that they have measured windspeed of 18-20 m/s ( 8 bf ) and wave hight of 5-6 meters. The information just mentioned makes sense and we agree according to our own estimations made only on the base of experience. (We have no wind instruments.)

Casablanca - Essaouira

19.10 - 23.10


Köydet irtoavat iltapäivällä ja jätämme Casablancan pölyisen sataman. Edessämme aukeaa rauhallisesti keinahteleva meri. Matkaa seuraavaan päämääräämme Essaouiraan on n. 180 mailia. Alun heikohko tuuli käytetään hyväksi genaakkerin avustuksella ja tuulen voimistuttua purjehdimme kahdella keulapurjeella ja mesaanilla tuuliperäsimen ohjatessa. Vietämme merellä kaksi yötä ja näemme kolme upeaa auringonlaskua. Ankkuroimme veneen torstaina klo 21 Essaouiran edessä olevalle lahdelle. Sataman edusta on täynnä edestakaisin kurvailevia kalastusaluksia ja suuret lokkiparvet tuovat mieleen Hitchcocin elokuvan Linnut.


Aamulla siirrymme "marinan" puolelle, joka osoittautuukin tavalliseksi kalasatamaksi. Kiinnittäydymme kahden muun purjeveneen lailla kylkikiinnitykseen. Asiointi kolmen eri viranomaisen luona sujuu nopeasti. Pian olemmekin valmiina katsastamaan eksoottiselta näyttävän pikkukaupungin.


Satama on kaupungin polttopiste, minkä ympärillä elämä pyörii. Katselemme kalastajien työskentelyä ja ihmettelemme meren antimia. Mikä paratiisi kissalle tai lokille.


Kävelemme kohti medinaa, kaupungin keskustaa. Matkalla juomme tuoremehut, käymme peseytymässä hammamissa, kuljeskelemme basaarikujilla ja istahdamme lopulta kahvilaaan katselemaan elämänmenoa ja ihmisiä. Ihmiskirjoa laidasta laitaan. Paikka on ilmeisen suosittu myös turistikohteena.


Istumme iltaa Canacessa ruotsalaisten henrikin, Callen ja Kerstinin kanssa. Porukka on matkalla maailman ympäri 28-jalkaiselle Birka-nimisellä Laurin-kosterilla. Mukava ilta miellyttävien nuorten seurassa.


"Syrjähyppy" Afrikkaan on ollut meille onnenpotku. Silmämme ovat avautuneet uusille, ennennäkemättömille elämyksille. Marokosta jää hyvät muistot. Tänne voimme vielä palata!
Tänään iltapäivällä lähdemme kohti n. 250 mailin päässä olevaa Lanzarotea. Tuuliennuste lupaa meille myötäisiä, mutta voimakkaita tuulia.



We loosen again the ropes and leave the dusty harbour of Casablanca. The quietly mowing sea is awaiting us and this time we are supposed to get fair open winds. The aim is to sail to Essaouira some 180 miles SW from Casablanca.
The week wind we utilize by lifting our genaker and can now make some 3-4 knots. Later we get some more wind and are now sailing with 2 headsails and the mizzen. Our Aries wind vane is keeping course untouchably and we can live " normarly ". We are glad to see 3 beautiful sunset and after the third one we arrive to Essaouira. We reach the safe bay and drop the anchor. We are in the middle of several fishing ships moving to different directions and having hundreds of seagulls flying around them. The atmosphere is like in the Hitchcock`s film " The Birds ".
Next morning we move to the " marina " which is actually a crowded fishing port. There are 3 other sailing boats aside of each others and we find our place among them.
Taking care of normal paper routine means visiting the Port Control, Police and the Harbourmaster and this is done in half an hour. Now we are ready to explore the again very interesting and exiting small town of Essaouira. Harbour is the essential corner of Essaouira and we are astonishing of the amount of also still alive " sea food " which can be seen all over. What a paradise for seagulls and cats as well.
We drink a just made juice, visit the bazars and Hammam and sit in a cafe by just looking around people of various kind we see around us.
Essaouira with its fine beaches as well seems to be very popular and lots of tourists can be seen in town.
Our unplanned step to Africa and Morocco has been a great success. Our eyes have been opened for new experiences. We get good memories from Morocco and are ready to arrive here again one day.
We have pleasure to meet the crew of a swedish sailing boat ( Laurin koster 28, S/Y Birka ) and are having some wine together in Canace. Henrik, Calle and Kerstin are on their way to sail around the world.
Now on Saturday the 23th of october we start sailing to Lanzarote. The weather forecast is to give us open and pretty strong winds so we hope to get a fast sail. The next leg is around some 250 miles.

Casablanca

14.10 - 19.10


Casablanca on miljoonakaupunki. Asukkaita on yli kolme miljoonaa. Kaupunki on kaupan ja merenkulun keskus. Näkyvänä maamerkkinä on maailman toiseksi suurin moskeija (Hassan II), jonka minareetti on 210 metriä korkea. Kaupunki on sekoitus eurooppalaisuutta ja Afrikkaa. Sen satama on linkki Euroopan ja Afrikan välillä. Suurkaupungin ihmismassat ja liikenneruuhkat ovat valtavia. Kun yrittää ylittää katuja, vaikuttaa siltä kuin olisi joutunut keskelle törmäilyautoareenaa. Tämä on myös monella tapaa vastakohtaisuuksien maa. Täällä näkee paljon kurjuutta ja köyhyyttä ja toisaalta taas menestystä ja rikkautta.



Kun istuu Ricks' Cafeen hienostuneessa ilmapiirissä, voi kuvitella olevansa missä maailman metropolissa hyvänsä. Ja kun astuu ulos kadulle, huomaakin olevansa slummien kulmilla. Pienen hetken kuin Ingrid Bergman Hollywood-filmissä Casablanca (1942) ja kohta taas outo lintu vieraasta kulttuurista.



Basaareissa ja kujilla kulkiessamme kohtaamme tavallisen kansan. Mitä syvemmälle kujille menemme, sitä aidompaa elämää näemme.Katu on paikka, missä lapset leikkivät, miehet kokoontuvat, naiset ovat ruokaostoksilla .. Uskomaton tunnelma ja mahtava elämys.
Ensikosketuksemme tähän kulttuuriin saamme kansan parissa paikallisessa kylpylässä, Hammamissa. Kapteeni miesten puolella ja messityttö naisten puolella. Suihkuna toimii ämpäri. Vettä niskaan. Näinkin voi peseytyä. Tulee mieleen suomalainen sauna.



Torin kupeessa kohtaamme vanhan miehen, joka myy lintupillejä viidellä marokon dirhamilla. Ostamme tietenkin sellaiset ja miehet lurittelevat iloisia sävelmiään (tulee mieleen Näsipuiston päiväkodin kevätjuhlat!).


Vaikka Casablanca onkin mielenkiintoinen tuttavuus, olemme kuitenkin jo täysin valmiita jatkamaan matkantekoa. Olemme saaneet korjautettua moottorin laturin pikavauhdilla ja hankituksi vioittuneen akun tilalle uuden. Rikkoutunut mesaanipurje on korvattu vanhalla mesaanipurjeella ja karttaplotterin sähkökytkennätkin on joten kuten tilapäisesti herätelty henkiin omin voimin. Odotamme saavamme tiistaina Pohjolasta vahvistuksen hinauskulujen korvaamisesta, minkä jälkeen olemme vapaita lähtemään satamasta.



Casablancan satamassa olemme olleet hyvässä turvassa, sillä poliisi, tulli ja muut satamaviranomaiset piirittävät meitä. Meiltä kysytään toistuvasti, onko kaikki kunnossa. Täällä tuntuu todella siltä, että viranomainen on kaikkein tärkein omainen.
Sataman ainoa purjevene on vetovoimainen muutenkin. Meidät veneelle vienyt taksikuski on valmis pestautumaan miehistöön Kanarian saarille asti ja eräs satama-alueella työskentelevä merimies on tosissaan pyrkimässä mukaamme Karibialle asti todistaen pätevyytensä asiapapereilla ja lupaa pitää moottorimme kunnossa.




Casablanca is a big city with many million people and has significance as an economic center as well as a central commercial port and navy station. The 210 m high minaret of the famous Moskej of Hassan II can been seen far away. This Moskej is the second biggest in the world. Casablanca is a mixture of european and african influence. The amount of inhabitants is great and you have to find you way forward. The traffic is a total chaos and you do not feel safe on a car either.
Casablanca is also a city of contrasts: very poor and also very rich people.
Sitting in Rick`s cafe which is a monument of the famous film: Casablanca you feel to be millionaire and when you go out you can face the fact that the life of most people here is fighting for food etc.
In Medina we wander among the ordinary people and feel real life of Casablanca. Medina is worth visiting as well as Hamam the local " Spa " where we were and found that the finnish Sauna is still number one.
Even if Casablanca is very interesting from the touristic point of view we are ready to go forward. Our engine is now repaired, we start using our old mizen sail and have also managed to wake up the electrical connections of our chart plotter.The idea is to find a sailmaker later and also the chart plotter needs a specialist to look after. The confirmation covering towing costs would be arriving tomorrow to Casablanca from our insurance company the Pohjola Group. After that we are free to leave the port.
We have been in a very safe harbour because we have been under the eye of authorities ( police, customs, harbour master ). They have often asked that if everything is OK.
Canace has also been seen as an opportunity for leaving Casablanca. Our taxi driver was ready to sail with us to Canary islands and an old seaman working in harbour showed us all his certificates and was ready to sail with us to he Caribbean and also take care of our engine as an qualified engine specialist.

Canacen tie Casablancaan

10.10 - 14.10

Yli kahden viikon laiturissa olon helppous muuttuu kerta heitolla, kun ajamme Lagosin suojaisesta satamasta ulos. Atlantilla liikkuneen erittäin voimakkaan matalapaineen jälkimainingit tuntuvat täällä asti. Erikokoisia aaltoja tulee eri suunnilta ja tuulta ei ole juuri nimeksikään. Nostamme silti pian purjeet ja asennoidumme useamman päivän merellä oloon, osoittaahan keula 450 mailin päässä olevaan Porto Santoon. Lähtiessä olemme pyrkineet varmistamaan, että sää on kohtuullisen hyvä ainakin lähipäivinä.
Lähestyessämme illansuussa Gibraltariin johtavaa laivaväylää huomaamme sääikkunan auenneen väärään suuntaan ja saamme niskaamme ensimmäisen voimakkaan sadekuuron sekä sitä seuraavat rajut tuulenpuuskat. Otamme isoon kaksi reiviä ja vaihdamme keulaan pienemmän rullafokan, mitä on helpompi reivata. Yht'äkkiä olemmekin keskellä ukkosmyrskyä emmekä tahdo saada rullafokkaa reivattua. Huomaamme, että purjeita on edelleen liikaa, vaikka päällä ovat staysail, vahvasti reivattu isopurje sekä mesaani.
Raju puuskainen NW-N-tuuli kallistaa venettä voimakkaasti, sade piiskaa ja nopeasti kasvavat aallot heittävät vettä kannelle. Isopurjeen laskeminen kokonaan on erittäin hankalaa edessä olevista laivoista ja vaikeista sääolosuhteista johtuen. Kapteeni kytkee tuuliperäsimen pois päältä ja ohjaa venettä käsin. Messityttö roikkuu merisairaana leen puolella turvavaljaissa. Syöksyessämme eteenpäin 7-8 solmun nopeudella näemme edessämme lähestyvien laivojen valoja. Onnistumme väistämään ensimmäisen laivan käyttäen avuksi moottoria, mutta olemme törmäyskurssilla seuraavaan vasemmalta lähestyvään laivaan. Harkinta-aikaa on vähän tässä dramaattisessa tilanteessa. Meidät on havaittu varmaankin laivasta, mutta emme voi luottaa sen liikkeisiin. Käynnistämme moottorin jälleen, löysäämme purjeita ja hädin tuskin kykenemme ohittamaan laivan sen perän puolelta.



Helpotuksen tunne on suuri, mutta sää ei anna armoa. Kapteeni ohjaa venettä käsin aamun sarastukseen asti, jolloin laskemme isopurjeen kokonaan. Samalla huomaamme, että mesaanipurje on leikkautunut poikki topista purjeen pysyessä kuitenkin ylhäällä. Havaitsemme myös karttaplotterin kytkentäkaapeleiden olevan irti ja rikkoutuneen edellisen yön tapahtumien jäljeltä. Otamme käyttöön pienen rullafokan ja kytkemme tuuliperäsimen päälle. Meno on mahtavassa aallokossa hallittua ja tuuli vie meitä suoraan Porto Santoon.
Tuuli hakee suuntaa seuraavana yönä ja päätämme käynnistää moottorin hetkeksi aikaa. Moottori ei käynnistykään! (1. kerta kahteen vuoteen.)
Olemme purjehtineet Lagosista n. 140 mailia, Porto Santoon on matkaa jäljellä vielä runsaat 300 mailia ja Casablancaan 160-170 mailia.



Valitsemme määränpääksemme Casablancan ja Afrikan, koska pääasiallinen virtalähteemme on ehtynyt. Emme usko pärjäävämme pelkän tuuligeneraatorin avulla. Keskeinen turvallisuuskysymys on laivaliikenne, joka tulee olemaan vilkasta lähempänä rannikkoa. Otamme yhteyttä satelliittipuhelimella Turun meripelastuskeskukseen akkujen ollessa vielä hereillä ja vahvistamme tilanteen myös sähköpostilla SSB:tä käyttäen. Saamme pian yhteydenoton Turusta, missä meille ilmoitetaan, että asia on siirtynyt Rabatin meripelastuskeskuksen hoitoon Marokossa. Sieltä otetaankin meihin kohta yhteyttä ja kysytään koordinaattejamme. Olemme yllättyneitä siitä, miten hyvin järjestelmä toimii ja annamme tunnustusta sekä suomalaiselle että marokkolaiselle organisaatiolle. Olemme käynnistäneet viranomaistoimet tarkoituksena saada vene ja miehistö turvallisesti satamaan.



Koska meillä ei ole tällä hetkellä mitään hätää, purjehdimme leppoisasti avotuulessa kohti Casablancaa. Nyt meillä on aikaa rauhoittua ja tarkkailla ympäristöämme. Delfiinit käyvät jälleen tervehtimässä meitä, kilpikonna on matkalla jonnekin keskellä merta ja mikä upeinta! Vihdoinkin näemme sen suuren valaan, joka suihkuttaa vettä ilmaan. Lentokalatkin tekevät tuttavuutta kanssamme ensimmäistä kertaa. Väsynyt pieni lintu käy levähtämässä pelastusrenkaan päällä ennen kuin jatkaa matkaansa eteenpäin.
Taitamme matkaa myös genaakkerilla päästäksemme perille.


Purjehdittuamme merellä kaksi yötä ilman valoja ja moottoria, ymmärrämme, miksi meripelastus haluaa meidät hoiviinsa ennen kolmatta yötä, jolloin tulemme Casablancan vilkkaasti liikennöidyille laivaväylille. N. 35 mailin päässä Casablancasta Al Fida-alus ottaa meidät hinaukseen ja saavumme klo 1.30 Casablancan satamaan. Suuri joukko virkamiehiä uniformuissa ja ilman on meitä vastaanottamassa. Vastaanotto on äärimmäisen lämmin ja meistä luvataan pitää huolta.



Olemme nyt täällä suurten laivojen keskellä, sillä marina valmistuu vasta kolmen neljän vuoden kuluttua. Turha luulla, että miehistö menee suoraan suihkuun ja vene maasähköön. Mutta kaikesta huolimatta loppu hyvin, kaikki hyvin.




The already spent 2 easy weeks in Lagos marina are history very soon when we come out to the sea from harbour and take our course to Porto Santo. The very deep Atlantic low which has been affecting the weather also in Portugal has left after it big swell. Waves from different directions and very week wind made the start uncomfortable. We hoist the sails soon and head to SW where our next port is located some 450 from us. We try to adopt the change in daily rythm and are ready to stay at sea several days.
When approaching the shipping lines leading to Gibraltar we are caught by heavy showers and angry gusts. The weather window seems to have opened to wrong direction.This " stormwarning " is signal enough for us and we take immediately 2 reefs for the mainsail and start using the smaller headsail with roller. Suddnedly we realize that we have been hit by a thunderstorm with violent wind and now heavy constant rain which made the visibility very poor. The NW-N wind is pressing the boat and makes it heel strongly. Also the waves start to get size and are sending their message on the deck every now and then. Due to the shipping lines near by dropping totally the main would have been the job to do to get better balance. Now we disconnected the wind vane and captain started steering by hand. Hanna was seasick and was feeling ill on the lee side still strongly connected to the boat with safety harness. Keeping the ships on eye was at that very moment the most important thing to do. When rushing forward with 7-8 knots speed we see one ship approaching us. Finally and after having assisted with engine we are in safe waters. The situation is still not yet over. There is another ship approaching us from the left and this time the courses of that ship and our boat are crossing soon each others. There is not much time to plan the strategy. We believe that we have been seen from the ship but we are unsure what is their intention concerning keeping course. We are to start the engine again and the situation is dramatic. We are very close to the ship when we by help of engine and by loosening the remaining sails can avoid collision and surf behind the ship.
The relief is great but we cannot yet rest because the thunder is with us a while. After thunder the strong wind remained. Until morning captain is steering by hand and when the first light of next morning is present we dropp the mainsail and open the smaller of roller headsails. We connect the wind vane and soon Canace is in her element and is safely carrying us forward and exact to the right course. When it is light enough we see that the mizzen sail has been cut from the top but the sail has still stayed in mast. Also we see that the connection cables for our chart plotter with AIS are disconnected and we can not connect them. We have managed during the night watch touch the cables with the result that the cables have got damage and are now loose from the connection. So no AIS for some time.
The next night when the wind is week we start the engine without result. After some checkings we find that we are out of engine. Lagos is some 140 miles behind us, Porto Santo more than 300 miles SW from us and Casablanca 160-170 miles from us. We choose Casablanca and Africa because our main source of energy is out of game and we can not in this situation rely only on the wind generator. The essential question is how to cope with the ships when going to Casablanca. It is quite OK when we have wind and can sail. No one is going to give quarantee for that. We decide not to use an extra light and are sailing without navigation lights. We have contacted to Rescue organisation in Finland by using our satellite phone and have confirmed the situation by using e-mail via our SSB-radio. Soon we are connected by Rabbat Rescue organisation and they ask our position. We inform them and we are to keep contact every now and then. We are suprised how quick we have managed to let the information of our situation go forward. Thanks to the organisation in Finland as well in Morocco. We are not at all in danger and are happy sailing again using also our genaker. The idea is to make sure that we can land safe and sound in Casablanca and be secured when reaching the Casablancas sea area where the ship traffic is lively. We sail 2 nights without navigation lights and finally the power of energy start to be finish.
Actually we have a very nice sailing to Casablanca and do not even see nearly any ship. We are offshore enough and the shipping lines are near by. We are glad to see a big whale, turtle, dolphins, flying fish and a small bird which came to see us and rests in Canace.
When the third night without engine is in hand we are in connection to Casablanca and they inform that they will come within 2 hours. The distance to tow us is some 35 miles and next night at 01.30 Rescue ship Al Fida takes us to Casablanca harbour where many officers and some other people are waiting us in the port. We are taken care of very well and get a berth by side of a motor boat. There is no normal marina in Casablanca so far and we are among big ships. There for is just imagination to think that we can get hot shower or can connect us to shore power. Still Happy End.

Lagos 9.10

Teimme viisaan päätöksen, kun jäimme laituriin muutama päivä sitten. Atlantin laaja matalapaine ulotti vaikutuksensa myös näille vesille tuoden voimakkaita S-SW-tuulia ja rankkoja sateita.


Meillä on ollut hyvin aikaa tehdä veneen huoltotöitä ja lukea vaikkapa kirjoja. Aamukävelyt rantavedessä ovat olleet myös nautinnollisia. Olemme saaneet nauttia myös ystäviemme seurasta. Bartin perhe vieraili viimeksi tänään veneellämme ja illalla Gloria ja Les tulevat veneellemme.


Nyt aukeava sääikkuna tarjoaa meille mahdollisuuden lähteä huomenna lounaaseen kohti Porto Santoa. Parin ensimmäisen vuorokauden sää on meille suotuisa, mutta tuulten kehittyminen jatkossa on vielä arvoitus.



We made a wise decision by staying in harbour some days ago. The wide and very deep Atlantic low has influenced also weather here and given strong S-SW winds and heavy rain. We have had now time to take care of boat, rest and even read books. Walking by the seaside during mornings has also been enjoyful.
We suppose to get finally a better " weather window " and are ready to loose the ropes on Sunday noon. The aim is to sail SW where Porto Santo and after that Madeira are situated. The weather after 2 days is not any more so predictable and we are checking the weather via SSB daily. The fact is that when we are " out " you can not do much than just to change course so as to get a better angle to the wind.
We are glad to still before departure meet Bart and his family and as well Gloria and Les.

Aurinkoa Algarvessa

24.9 - 10.10


Olemme saaneet ladata akkuja täällä Algarven auringossa puolitoista viikkoa. Kyllä täällä kelpaa olla, sillä toinen toistaan upeammat hiekkarannat, lämmin merivesi ja auringon lämpö ovat olleet takuuvarmoja. Välillä olemme olleet marinassa, välillä taas redillä.


Lagosin ja Portimaon marinat ovat tulleet tutuiksi. Kippari on liikkunut ennenkin näillä vesillä ja muistelee vuoden 1981 purjehdusta Välimereltä Suomeen, jolloin revenneitä purjeita paikattiin Portimaossa Singerin vähittäismyyntiliikkeessä. Ajat ovat muuttuneet ja kaupungista löytyvät kaikki tarvittavat palvelut purjemaakareista puuseppiin.


Törmäämme jälleen vanhoihin tuttuihin, Nazaressa tapaamiimme Sueen ja Nigeliin.
Monet purjehtijat ovat löytäneet Lagosista itselleen tukikohdan ja viihtyneet täällä pidempiäkin jaksoja. Englantilaiset näyttävät muodostavan täällä toimivan purjehtijoiden yhteisön. Vaikka paikka onkin varsin kallis lyhyyen viivyttäessä, pidemmällä jaksolla hinta on kohtuullinen.


Meillä on ilo tavata täällä myös Gloria ja Les, jotka ovat purjehtineet vuosikausia Joshuallaan (S/Y Petronella) Karibialla, asuneet vuoden Azoreilla ja purjehtineet sen jälkeen monta vuotta Pohjois-Atlantilla.
Les Weatheritt on kirjoittanut purjehduskirjoja matkapurjehtijoille: Your first Atlantic Crossing, Caribbean Passagemaking ja Atlantic crossing: A Sailors' Guide to Europe and Beyond. Nykyisin he asuvat osan vuotta täällä Lagosissa uudessa veneessään.


Olemme täydentäneet veneen ruoka- ja vesivarastoja. Valmistaudumme seuraavalle n. 450 mailin etapille Lagosista Porto Santoon, joka sijaitsee täältä lounaaseen. Viime päivien sää on ollut sellainen, ettemme tiedä varmuudella, pääsemmekö tavoitteeseemme. Atlantin matalapainekehitys on tuonut voimakkaitakin SW-tuulia näillekin leveysasteille. Tarkoituksemme on kuitenkin lähteä lähipäivinä, jolloin tuulten pitäisi jälleen kääntyä suotuisampaan suuntaan. Nähtäväksi jää, pääsemmekö tavoitteeseemme vai jäämmekö tuulten kuljetettavaksi ja päädymme johonkin toiseen satamaan.



We have stayed here in Algarve already 1,5 weeks and have
been enjoying sunny days. Some days in marina also in Portimao and some days in anchor. We have met here many sailors and again Sue and Nigel whom we met in Nazare earlier. Finally we have met also finish sailors and two finnish boats one of which is still on the dockyard for some repairs. Specially many english sailors have found their way to Lagos and some of them are here for a longer period. Staying in Lagos marina is pretty expensive for just some days and during high season but when staying for long term the prize is very reasonable. The constantly good weather with lot of sun and nice temperature is reason why many sailors find their way in these corners.
We had an opportunity to meet Les and Gloria here in Lagos. They have earlier been sailing with another Joshua ( S/Y Petronella ) and sailed many years in Caribbean and in North Atlantic and also stayed one year in Azores. Les Weatheritt has published 3 books for sailors: Your first Atlantic Crossing, Caribbean Passagemaking and Atlantic Crossing: A Sailor`s Guide to Europe and beyond.
Our aim is to leave within the next few days towards Porto Santos. The forecast is just now not very positive because the wind is to blow from S-SW and on our nose concerning sailing to Porto Santos. After some days the prevailing N-NW is supposed to return and hopefully is giving us favourable winds.