265 mailia
Valmistautuessamme irtautumaan laiturista satamakapteeni kurvaa paikalle ja kehottaa meitä pysymään laiturissa, koska tuulta on luvassa 7 bf ja ilmoittaa samalla, että lähdemme omalla vastuulla. Ainahan purjehtijat lähtevät omalla vastuulla, niin mekin. SSB:n kautta saamamme säätiedot lupailevat hieman vähäisempiä tuulia.
Nostamme mesaanipurjeen ja avaamme rullagenoan, matka voi alkaa. Aluksi tuuli on maltillinen ja purjehdus nautinnollista. Parin tunnin kuluttua auringon laskiessa tuulta on jo enemmän ja nopeus kasvaa. Keskiyöllä tuulen voima pakottaa reivaamaan. Otamme mesaaniin yhden reivin ja kierrämme rullagenoasta suurimman osan sisään. Purjeita on nyt päällä n. 25 m2, mikä tuntuu täysin riittävältä. Täysikuu ja tähdet valaisevat hyvin ja näemme vaahtoharjaisten aaltojen vyöryvän perässämme. Tuulta on vähintäänkin satamakapteenin ilmoittama 7 bf.
Vahvasti reivattu Canace on elementissään ja pitää kannelle pyrkivät suuret aallot kurissa. Vie hetken aikaa, ennen kuin totumme tähän hurjaan menoon ja huomaamme olevamme turvallisessa kyydissä.
Purjehdusta helpottaa se, että messityttö on tullut sinuiksi meren kanssa ja ottaa kelpo unia veneen pohjalla, mikä onkin ainoa järkevä paikka tässä kelissä.
Aamun sarastaessa huomaamme olevamme keskellä mahtavaa näytelmää. Toinen toistaan suuremmat aallot vyöryvät eteenpäin ja Canace pujottelee perääantamattomasti niiden välissä tuuliperäsimen pitäessä kurssia kellontarkasti.
Illansuussa tuuli heikkenee vähän ja avaamme genoan kokonaan. Tätä kestää kuitenkin vain pari tuntia ja toisen yön ollessa käsillä reivaamme genoan hyvin pieneksi. Näilläkin purjeilla nopeus on parhaimmillaan yli 11 solmua surffatessamme aallonharjaa alas. Päivän sarastaessa saamme ensimmäisen maahavainnon. Tässä vaiheessa vaihdamme halssia ja olemme hetken reivatun mesaanipurjeen varassa. Huomaamme olevamme "hovessa" ja vene käyttäytyy kuin poijussa.

Loppumatka tehdään vauhdikkaasti Lanzaroten rannan suuntaisesti. Saari näkyy kauas merelle korkeista vuoristaan johtuen ja sitä on helppo lähestyä. Käymme läpi pari satamavaihtoehtoa ja päädymme Puerto Caleroon. Vaikuttaa mielenkiintoiselta paikalta.
Saamme kuulla jälkeenpäin satamassa samalla merialueella samoihin aikoihin purjehtineen suomalaisveneen S/Y Tallu III:n miehistöltä heidän mitanneen tuulen voimakkuudeksi parhaimmillaan 18-20 m/s (8bf). Tässä suomalaisveneessä on arvioitu aallon korkeudeksi 5-6 m. Suomalaisveneessä tehdyt em. havainnot vastaavat hyvin omaa käsitystämme tuulen voimakkuudesta ja aallokon korkeudesta.
When we are ready to leave the port harbourmaster arrives and tell us that there would be 7 bf of wind coming soon according to the weather forecast. Harbourmaster advice us to stay in Essaouira and wait for better weather and tells that if we go out we are on our own responsility. This we understand very well and sailors take the responsibility allways anyway. On the other hand the weather forecast of our own got via SSB had given a little less wind.
We hoist the mizzen and open the roller genoa and get a good start in moderate N-NE wind. At least during the beginning of this leg we have fair winds. After some 2 hours the sun has set and also the wind has started getting stronger. By midnight we find it wise to take one reef to the mizzen and reef radically the genoa. We are now having canvas up some 25 m2 which we feel is much enough in those weather conditions.
The full moon and stars give us good light and we can see the big waves following us trying to climb over deck every now and then. The heavily reefed Canace is in her element and seems to find her way through the waves independently and without shivering. The Aries is keeping course accurately and we feel very safe. Anyway it takes a time before we got used to this wild play. The boat is surfing down the waves at its best with 11 knots speed and Canace is dancing forward. Sometimes we get water on deck and to cockpit but only some buckets. We have our safety belt fastened in cockpit. Sometimes we feel better to have 2 safety belts connected at the same time.
The great thing is that Hanna has got over the seasickness she was suffering last time on our way from Lagos to Porto Santo. Now Hanna is feeling well and and can sleep in the bottom of our cabin which we find to be the best place in those conditions.
During the next morning we can see that that there is no change in the weather and we are to sail forward with still very little canvas. It is fascinating to follow the very big waves to rush forward and there are already some waves breaking which means that they can give us some extra buckets of water if they catch us from wrong angle. The shape of hull and the balance of sails keep us still in the game and we are actually enjoying ( at least the captain ) of this all we can experience.
In the evening there is less wind and we open the genoa. This relief lasts only 2 hours and again we reef the genoa for a very small sail.
Next morning the high mountains of Lanzarote can be seen. It is time to change course so as to be able to get Lanzarote on our sb side. We reef the genoa and are now for a while with only reefed mizzen. Immediately the movement of Canace is totally different. The bow is pointing nearly towards the wind and we have speed nearly at all. The boat is behaving like it would be in anchor in a bay. This is the method sailors call: " heaving to " ( hove to ) and it is an exellent way at least to our long keeled JOSHUA to take a break if the conditions are hard and there is no reason to sail forward. This is also a very good way to give a wellcome rest to the crew. We were not forced to heave to we just realized that: " here we are " and this is the way our lovely Canace can take care of her crew even for days if needed.
We approach Lanzarote and check the harbours to enter. We find Porto Calero a good choice and tighten the ropes to the pontoon in the afternoon. We seem to have entered to a high class marina.
In the harbour we meet later another finnish sailing boat ( S/Y Tallu 3 ) which has been in the same sea area approximately at the same time as we. The crew of S/Y Tallu 3 tells us that they have measured windspeed of 18-20 m/s ( 8 bf ) and wave hight of 5-6 meters. The information just mentioned makes sense and we agree according to our own estimations made only on the base of experience. (We have no wind instruments.)