S/Y Canace
Irtiotto arjesta. Avoimin mielin kohti uusia vesiä. Aikaa runsaan vuoden verran saada uusia kokemuksia ja koota ajatuksia.

Casablanca

14.10 - 19.10


Casablanca on miljoonakaupunki. Asukkaita on yli kolme miljoonaa. Kaupunki on kaupan ja merenkulun keskus. Näkyvänä maamerkkinä on maailman toiseksi suurin moskeija (Hassan II), jonka minareetti on 210 metriä korkea. Kaupunki on sekoitus eurooppalaisuutta ja Afrikkaa. Sen satama on linkki Euroopan ja Afrikan välillä. Suurkaupungin ihmismassat ja liikenneruuhkat ovat valtavia. Kun yrittää ylittää katuja, vaikuttaa siltä kuin olisi joutunut keskelle törmäilyautoareenaa. Tämä on myös monella tapaa vastakohtaisuuksien maa. Täällä näkee paljon kurjuutta ja köyhyyttä ja toisaalta taas menestystä ja rikkautta.



Kun istuu Ricks' Cafeen hienostuneessa ilmapiirissä, voi kuvitella olevansa missä maailman metropolissa hyvänsä. Ja kun astuu ulos kadulle, huomaakin olevansa slummien kulmilla. Pienen hetken kuin Ingrid Bergman Hollywood-filmissä Casablanca (1942) ja kohta taas outo lintu vieraasta kulttuurista.



Basaareissa ja kujilla kulkiessamme kohtaamme tavallisen kansan. Mitä syvemmälle kujille menemme, sitä aidompaa elämää näemme.Katu on paikka, missä lapset leikkivät, miehet kokoontuvat, naiset ovat ruokaostoksilla .. Uskomaton tunnelma ja mahtava elämys.
Ensikosketuksemme tähän kulttuuriin saamme kansan parissa paikallisessa kylpylässä, Hammamissa. Kapteeni miesten puolella ja messityttö naisten puolella. Suihkuna toimii ämpäri. Vettä niskaan. Näinkin voi peseytyä. Tulee mieleen suomalainen sauna.



Torin kupeessa kohtaamme vanhan miehen, joka myy lintupillejä viidellä marokon dirhamilla. Ostamme tietenkin sellaiset ja miehet lurittelevat iloisia sävelmiään (tulee mieleen Näsipuiston päiväkodin kevätjuhlat!).


Vaikka Casablanca onkin mielenkiintoinen tuttavuus, olemme kuitenkin jo täysin valmiita jatkamaan matkantekoa. Olemme saaneet korjautettua moottorin laturin pikavauhdilla ja hankituksi vioittuneen akun tilalle uuden. Rikkoutunut mesaanipurje on korvattu vanhalla mesaanipurjeella ja karttaplotterin sähkökytkennätkin on joten kuten tilapäisesti herätelty henkiin omin voimin. Odotamme saavamme tiistaina Pohjolasta vahvistuksen hinauskulujen korvaamisesta, minkä jälkeen olemme vapaita lähtemään satamasta.



Casablancan satamassa olemme olleet hyvässä turvassa, sillä poliisi, tulli ja muut satamaviranomaiset piirittävät meitä. Meiltä kysytään toistuvasti, onko kaikki kunnossa. Täällä tuntuu todella siltä, että viranomainen on kaikkein tärkein omainen.
Sataman ainoa purjevene on vetovoimainen muutenkin. Meidät veneelle vienyt taksikuski on valmis pestautumaan miehistöön Kanarian saarille asti ja eräs satama-alueella työskentelevä merimies on tosissaan pyrkimässä mukaamme Karibialle asti todistaen pätevyytensä asiapapereilla ja lupaa pitää moottorimme kunnossa.




Casablanca is a big city with many million people and has significance as an economic center as well as a central commercial port and navy station. The 210 m high minaret of the famous Moskej of Hassan II can been seen far away. This Moskej is the second biggest in the world. Casablanca is a mixture of european and african influence. The amount of inhabitants is great and you have to find you way forward. The traffic is a total chaos and you do not feel safe on a car either.
Casablanca is also a city of contrasts: very poor and also very rich people.
Sitting in Rick`s cafe which is a monument of the famous film: Casablanca you feel to be millionaire and when you go out you can face the fact that the life of most people here is fighting for food etc.
In Medina we wander among the ordinary people and feel real life of Casablanca. Medina is worth visiting as well as Hamam the local " Spa " where we were and found that the finnish Sauna is still number one.
Even if Casablanca is very interesting from the touristic point of view we are ready to go forward. Our engine is now repaired, we start using our old mizen sail and have also managed to wake up the electrical connections of our chart plotter.The idea is to find a sailmaker later and also the chart plotter needs a specialist to look after. The confirmation covering towing costs would be arriving tomorrow to Casablanca from our insurance company the Pohjola Group. After that we are free to leave the port.
We have been in a very safe harbour because we have been under the eye of authorities ( police, customs, harbour master ). They have often asked that if everything is OK.
Canace has also been seen as an opportunity for leaving Casablanca. Our taxi driver was ready to sail with us to Canary islands and an old seaman working in harbour showed us all his certificates and was ready to sail with us to he Caribbean and also take care of our engine as an qualified engine specialist.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti