S/Y Canace
Irtiotto arjesta. Avoimin mielin kohti uusia vesiä. Aikaa runsaan vuoden verran saada uusia kokemuksia ja koota ajatuksia.

Atlantin ylitys


7. 5. 2011 - 2.6. 2011

Tällä purjehdusosuudella on taiteiltava matalapaineiden ja korkeapaineiden välimaastossa pyrkien löytämään mahdollisimman suotuisat tuulet.
Sään kehitystä seuraamme sääkartoista, jotka saamme SSB:n avulla. Hyvä ystävämme, hollantilainen Bart antaa sähköpostin välityksellä laajemman sääkatsauksen pari kertaa purjehduksemme aikana. Säätietoja saamme myös muilta veneilijöiltä. Meillä onkin päivittäin radioyhteys useaan eri veneeseen. Aamulla klo 9 on Skandinaviska Nätet ja klo 14 iltapäivällä pidämme yhteyttä muutamaan lähellä purjehtivaan veneeseen: S/Y Pinton, S/Y Atinello, S/Y Josephine ja S/Y Lorna. Sen lisäksi pidämme yhteyttä joka päivä S/Y Altairin Pauliin, joka purjehtii yksin edellämme Karibialta Kanarialle.
Kohtalainen NE-E-tuuli saattelee meidät matkaan. Jätämme Anguillan styyrpuurin puolelle ja aloitamme pitkän kahden vuorokauden mittaisen halssin kohti pohjoista. Kahden vuorokauden jälkeen olemme pitkään lähes tuulettomalla alueella ja ajamme moottorilla jonkin matkaa. Kohtaamme ruotsalaisen S/Y Atinellon keskellä Atlanttia ja vaihdamme muutaman sanan Ollen ja Anitan kanssa. Melko harvinainen paikka tavata uusia tuttavuuksia.
Tästä eteenpäin Bermudan koillispuolella oleva matalapaine määrää tahdin. Tämä sangen voimakas matalapaine sivuaa meitä sopivalta etäisyydeltä. Riittävästi reivaamalla vene on tasapainossa. Kovimmat puuskat irroittavat kuitenkin VHF-antennin isomaston huipusta. Onneksemme löydämme sen kuitenkin kannelta. Tämän matalapaineen jälkeen olemme jälleen tyvenessä ja hitaimman vuorokauden purjehdusmatka onkin vain 33 mailia.Tunnettu sääguru Herb kehottaa lähellämme olevia veneitä purjehtimaan kohti etelää voimakkaan matalapaineen vaikutuspiirin ulkopuolelle. Aluksi mekin käännämme keulan kohti etelää, mutta aamun valjetessa teemme kuitenkin päätöksen jatkaa matkaa kohti Azoreita, sillä uskomme ehtivämme matalapainetta karkuun.
Tämä "karkumatka" antaa meille 20-25 solmun SE-E-tuulia, ajoittain 30 solmuakin ja saamme samalla hyvän vauhdin useamman vuorokauden ajaksi. (Paras vuorokausi 160 mailia.) Purjehdimme tiukasti vastaiseen vahvasti reivatuilla purjeilla. Vesi lentää ja vene on reilusti kallellaan. Näissäkin olosuhteissa Hanna valmistaa aamupuuron lisäksi kaksi lämmintä ateriaa päivässä.
Vähitellen tuuli asettuu ja joudumme korkeapaineen keskukseen. Tuuli lakkaa emmekä voi ajaa moottorilla, sillä loppu polttoaine on säästettävä vastaisen varalle. Olemme täydellisessä pläkässä 13 tuntia. Nyt on aikaa huokaista, ottaa aurinkoa ja tehdä valashavaintoja. Näemme veneen lähistöllä useita valaita. Pienin ja suloisin valas sukeltelee veneemme ympärillä ja sen alitse ainakin tunnin ajan.
Viimeiset kaksi vuorokautta purjehdimme taas tiukasti vastaiseen kohti Faialin Hortaa. Ohitamme Azorien läntisimmän saaren Floresin näköetäisyydeltä ja lopulta saamme Faialin saaren näköpiiriimme. Loppurutistus purjeilla ja koneella on tiukka. Emme ehdi maihin ennen pimeän tuloa. Viimeiset mailit taittuvat kuitenkin ja kiinnitymme polttoainelaituriin ranskalaisveneen kylkeen.
Nostamme maljan Atlantin ylityksen kunniaksi. Tämä purjehdusosuus osoittautui haastavaksi ja eteneminen oli hidasta johtuen useasta tyvenestä.


On this leg we are to navigate taking in consideration the coming low pressures and the high pressure which tries to dominate the mid Atlantic weather. We get the Grip files daily via SSB, our good dutch friend BART sends us a couple of times a large scale weather outlook. We also keep daily contact to many Scandinavian sailors by SSB-radio. This Scandinavian net starts normally the day and in the afternoon we have contact also to some other boats near by us ( S/Y Pinton, Atinello, Josephine and Lorna ). In the evening we take SSB contact to an english singlehanded sailor Paul who is sailing ahead of us to the Canary islands with S/Y Altair. In this way we also get some idea of the weather and also keeping contact daily to other sailors is enjoyful.
We start sailing on the wind in moderate N-NE wind. After heading north 2 days we meet an area of little or no wind at all. We do some motor sailing and take it easy. Crossing the ocean by using engine is not the way we are going to make progress and on the other hand our fuel capacity is limited. We are keeping SSB contact to the swedish S/Y Atinello which is near by us. We have an appointment in the Atlantic with Atinello and at that moment the sea is dead calm. We say hello first time to Olle and Anita and hope to see them n Horta.
After this period of calm weather the low pressure NE of Bermuda is going to dominate the weather next few days. We are located pretty well concerning the center of the low and get good winds and make fine progress during some 3 days. Reefing enough makes the life more comfortable. During these winds some gusts have loosened our VHF-antenna from top of the main mast. We find part of this antenna on the deck and hope we can repair the antenna later.
After this low we are again in calm and make some progress using engine but mostly we try to sail. We manage to sail 33 miles in 24 hours one day.
One evening we get 2 e-mails from other boats who have been listening Herb the famous weather "guru ". Herb have advised boats on the same area where we were sailing to take a course south to be able to avoid the forecasted very strong winds. We also took our course southwards for some hours but in in the morning we studied the new Grip files and made decision to go on straight towards the Azores. Our intention was to sail as fast as possible and " escape " the low pressure. We sailed several days o the same tack hard on the wind and had heavily reefed sails. We made really good progress and the best distance during 24 hours was 160 miles. Under these conditions when the boat was heeling for several days and often the waves were washing the deck Hanna still made the " morning porridge " and 2 times warm meal.
Finally the steady E-SE wind of 20-25 knots gusting sometimes up till 30 knots started to weaken. We are soon again in calm and very near the center of a high pressure. We stay 13 hours on the same position and enjoy of sun and peace in the ocean. We see dolphins and some whales and a small whale of some 3-5 meters stays with us us at least one hour and is diving around Canace and it dives several times also under the boat. We are fascinated.
After this calm period we again pick up the wind which will take us direct towards Horta. We are again sailing hard on the wind but the strength of the wind this time is not as strong as it was earlier. We pass Flores the most western island of the Azores and can see this island in the Horizon. In the afternoon on the 02.06.2011 we can see that Faial is ahead of us. We make our best to reach Horta during the daylight but do not manage. Still during the same day we are in Horta marina and take a drink after having been out at sea 26 days 6 hours. We feel well and have our sleep without night watches this time.
Posted by Picasa

3 kommenttia:

  1. Ahoi Canacen väki!
    Mielenkiintoinen blogi ja retki teillä. Odotan mielenkiinnolla, mitä seuraa jatkossa :)
    Tapasimme muuten vuosia sitten Christiansö'lla sekä Roennessä Bornholmissa. Seilasimme silloin s/y Ebellä, mahonkisella Tore Holmin suunnittelemalla Ö8:lla.
    Suotuisia tuulia teille ja terveisiä kotimaasta, jossa Suursaaren kiertäjät lilluvat parhaillaan bläkässä.
    Sara Rosenstedt, Loviisa

    VastaaPoista