Vuorovesi tahdittaa lähtöämme jälleen ja jo ennen yhdeksää siirrymme monen muun veneen lailla ulos satama-altaasta. Näkyvyys on vielä huono yöllisen sumun jäljiltä, mutta ei estä lähtöämme. Saamme pian purjeet ylös. Myötävirran ja suotuisan tuulen vuoksi irtaannumme saaresta reipasta vauhtia. Kurssi vie meidät kuitenkin lähelle Ranskan rannikkoa.Korjaamme tilanteen ottamalla suunnan kohti Plymouthia. Ensimmäinen yö merellä otetaan vastaan täydenkuun valaistessa kirkkaassa säässä. Vaihdamme halssia yöllä ja suuntaamme keulan kohtalaisissa W-NW -tuulissa kohti Ushantia.
Illansuussa sankka sumu laskeutuu nopeasti ja olemme uuden tilanteen edessä. Ranskan rannikko on vasemmalla muutamien mailien päässä, edessä taas Ushantia kiertävä vilkas laivaliikenne. AIS ja karttaplotteri olisivat ollet nyt tarpeen. Englannin kanaalin yleiskartta ei ole riittävän tarkka voidaksemme jatkaa purjehdusta.
Otamme etäisyyttä rantaan ja ajamme tunnin verran moottorilla pois päin rannasta. Nyt voimme jäädä "hoveen" (mesaani, isopurje ja staysail tiukalle skuutattuina, peräsin sidottuna keskelle). Tällä menetelmällä olemme turvallisesti lähes paikallamme 14 tunnin ajan. Sumun hälvettyä ajamme hetken koneella ja pian nostamme purjeet.
Ushantin pohjoispuolella purjeiden jo vetäessä näyttää GBS etäisyydeksi La Corunaan 335 mailia. Biskajan ylityksen aikana tuulet puhaltavat pääosin W-NW Azorien korkeapaineesta johtuen. Suotuisan tuulensuunnan matkan loppuosalle varmistaa Espanjan päällä oleva matalapaine. Matka taittuukin nopeasti.

Aries-tuuliperäsimemme huolehtii kurssinpidosta kellontarkasti koko purjehduksen ajan ja saamme levättyä matkan aikana riittävästi.
Koko purjehduksen ajan saamme seurata delfiinien leikkiä veneen ympärillä. Milloin ne uivat ja hyppelevät veneen perässä, milloin taas sukeltelevat veneen alitse. Välillä niitä on veneen ympärillä kymmenittäin. Ja kun innostut kehumaan ääneen niiden temppuja, ne innostuvat entisestään.
Reitin valinnasta johtuen olemme pian laivaväylällä, jota käyttävät Espanjan Finisteren kiertävät laivat. Otamme etäisyyttä laivaväylään pyrkien pysymään sen länsipuolella.
Biskajan ylityksen viimeisellä neljänneksellä tuulen suunta vaihtuu nopeasti N-NE. Tuuli voimistuu ja saamme vauhdikkaan sivumyötäisen La Corunaan saakka. Sää on ollut pääosin aurinkoinen matkamme aikana ja purjehduksen parhaimmat hetket koetaan Espanjan rannikkoa lähestyttäessä. Kirkkaalla säällä Espanjan rannikon korkeat vuoret näkyvät todella kauas. Lopussa puhaltava voimakas tuuli saattaa meidät ennen pimeän tuloa Marina Corunaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti