S/Y Canace
Irtiotto arjesta. Avoimin mielin kohti uusia vesiä. Aikaa runsaan vuoden verran saada uusia kokemuksia ja koota ajatuksia.

Guernsey 17.7 - 25.7

Lähtö Leserdrieuxin satamasta klo 11 seuraavana päivänä, vuoroveden kannalta optimaaliseen aikaan. Vauhdikkaan satamasta lähdön jälkeen meno hieman tasaantui ja purjehdimme sivumyötäisessä kohti Guernseytä. Saavuimme perille valoisana aikana, mutta jouduimme odottamaan satama-altaaseen pääsyä odotuslaiturissa pari tuntia. Olihan siellä melkoinen määrä odottajia. Pääsimme viimeisten joukossa sisään ja saimme kylkikiinnityksen englantilaiseen 42-jalkaiseen Hallberg Rassyyn. Yömyssyt Marie-Clairen ja Gerardin kanssa ja olimme valmiit yöpuulle tuota pikaa.



Viikko on vierähtänyt täällä St. Peter Portissa venettä viritellessä ja seurustellen tutun ranskalaispariskunnan kanssa. Heidän kauttaan olemme tutustuneet 81-vuotiaaseen purjehtijaan Johniin sekä hänen tyttäreensä Janeen, Davidiin sekä tanskalaiseen Oleen. Olemme saaneet vierailla guerneseyläisissä kodeissa ja viettäneet ikimuistoisia hetkiä näiden vieraanvaraisten saarelaisten kanssa: ulkoilmakonsertteja linnan raunioilla, illallisia, lounaita, hyviä viinejä, merenantimia, mukavaa leppoisaa tunnelmaa.



Liikkeellelähtöämme on osittain hidastanut Suomesta keväällä 2010 ostetun uuden Iridium-puhelimen toimintahäiriö. Viime vuonna hankittu karttaplotteri ei suostunut toimimaan. Suureksi helpotukseksemme saimme toimitettua molemmat laitteet lopulta Englantiin takuuhuoltoon. Saamme laitteet myöhemmin takaisin Espanjaan toimitettuina.
Matkanteko täältä Espanjaan tehdään ilman näitä laitteita, jolloin yhteydenpito tapahtuu SSB:n välityksellä. e-mail: OF7187@sailmail.com
Positioraporttia voi lukea www.shiptrak.org ; aluksi callsign eli OF7187 ja sen jälkeen view.
Karttaplotterin puute poistaa AIS:n, joten laivahavainnot on tehtävä omin silmin.
Myös bloggaaminen on tuottanut ongelmia. Olisi mukava kirjoittaa reaaliajassa, mutta se ei aina onnistu. Varsinkin kuvien tuominen on ollut hankalaa ja silloin, kun into on ollut suuri, on Viktoria Marinan langaton yhteys ollutkin korjauksessa.



St. Peter Portin satama huokuu matkapurjehduksen tunnelmaa. Täällä on paljon maailmaa nähneitä matkaveneitä. Viereemme saapui juuri 34-jalkainen Amerikan lipun alla purjehtiva vene ja toisella puolella on englantilainen vene, josta ystävällisesti tiedusteltiin, onko Hannan hame a la Marimekko. Kun vastaus oli myönteinen, kahden veneen välille oli rakentunut uusi silta. Paljastuikin, että veneen parempi puolisko oli ollut vuonna 1962 opettamassa englantia suomalaisessa perheessä Helsingissä.



Kanaalisaariin kuuluu Guernsey, Jersey, Alderney, Sark ja Herm. Kesän 2009 viimeiset mailit purjehdittiin juuri näillä vesillä. Saapumisemme Guernseylle vuosi sitten oli sattumaa ja seurausta Englannin kanaalissa puhaltaneista jatkuvista vastatuulista. Muutos alkuperäiseen reittisuunnitelmaan avasi meille mahdollisuuden jo vuosi sitten tutustua Guernseyhin ja Jerseyhin. Saarten puhutteleva luonto sekä rento, letkeä tunnelma tekivät voimakkaan vaikutuksen meihin jo aiemmin. Pikkupyörillämme olemme kurvailleet saarten katuja ja kujia pitkin ja todenneet tämän kulkupelin aivan ylivoimaiseksi.



Hermillä ei pyöriä tarvita, sillä maasto on jyrkkää ja saari on melko pieni. Ainoa kulkupeli, minkä saarella näki, oli traktori. Hermille menimme pikkulaivalla ja kahdessakymmenessä minuutissa olimme perillä. Pitkät hiekkarannat ja upea luonto antoivat mahdollisuuden rentoutumiselle ja irtaannuimme hetkeksi veneen varustelusta.



Huomenna sunnuntaina, 25.7, high water on klo 7.00. Lähdemme kahdeksan maissa kohti Englannin kanaalin suuta ja tarkoituksemme on purjehtia ulos Kanaalista Biskajan yli kohti Pohjois-Espanjaa. Sääennuste lupaa alkutaipaleelle kohtalaisen hyviä avoimia tuulia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti