S/Y Canace
Irtiotto arjesta. Avoimin mielin kohti uusia vesiä. Aikaa runsaan vuoden verran saada uusia kokemuksia ja koota ajatuksia.

Barbados - Grenada

31.1 - 1.2

147 mailia

Lähtöpäivä siirtyy vuorokaudella, kun sunnuntaiaamuna herätessämme huomaamme jollan kadonneen. Teemme laajan kaarroksen veneellä merelle ja etsimme jollaa, tuloksetta. Vaihtoehtoja on kaksi, joko varas vei jollan tai solmu ei pitänyt. Meidän on tehtävä rikosilmoitus ja Veka kiertelee poliisin kyydissä pitkin rantoja jollaa etsien. Kierros on tehokas ja kohta kaikki tietävät jollan katoamisesta. Iltapäivällä saamme tiedon, että kalastusalus on löytänyt Zodiac-jollan. Rannikkovartiosto ilmoittaa kalastusaluksen olevan tulossa ja menemme tunnistamaan jollaa. Jolla on vuoren varmasti meidän ja kalastajaveljekset saavat kiitoksemme sekä asiaan kuuluvan palkkion. Jolla oli ajelehtinut 10 mailin päässä rannikosta. Olimme onnekkaita, kun se löytyi. Jollan lisäksi saamme osaksemme Jumalan siunausta näiltä kristityiltä kalastajilta. Palkkion he haluavat lahjoittaa kirkolleen.


Lähdemme seuraavana aamuna Barbadokselta sellaiseen aikaan, että olemme perillä Grenadassa varmasti ennen pimeän tuloa. Purjehdus tuo mieleen Atlantin ylityksen, sillä voimakas tuuli ja aallot tempaavat pian mukaansa. Sadekuurot kastelevat kantta aika ajoin. Näille lämpimille alueille tyypillisten voimakkaiden sadekuurojen määrä on selvästi lisääntynyt Karibiaa lähestyttäessä.
Tällä purjehdusosuudella olemme koko purjehdusmatkamme eteläisimmässä pisteessä.



Seuraavana aamuna klo 10.30 saamme maahavainnon. "Maata näkyvissä!"huutaa messityttö. Navigoimme tarkasti, sillä lähellä on riuttoja ja sisäänajo Prickly Baylle onnistuu vain kapeaa sektoria pitkin. Ajamme sisään suojaiselle lahdelle, missä monet kymmenet purjeveneet ovat ankkurissa. Kiinnitymme laituriin tullimuodollisuuksien vuoksi ja olemme ensimmäisen yön laiturissa saadaksemme vettä, virtaa ja polttoainetta.
Ensivaikutelma Grenadasta: Maisemat henkeäsalpaavia ja tunnelma "cool".



The day of departure is Monday instead of Sunday because we find that our dinghy has disappeared. There are two possibilities: either someone has stolen our dinghy or knots of the fastening line have get loosed. We start looking for the dinghy and search by boat around the harbour area but without result. We make a report for police and they take the case seriously. The captain is sitting around one hour in a police car and searching the dinghy from various corners by the seaside with a local police officer. Soon the information has spread and local fishermen as well coastguard are aware of the disappeared dinghy. Finally we get a message that local fishermen have found a similar dinghy some 10 miles from the coastline. We are sure that it is our dinghy. In the evening we identify our dinghy in the coastguard port. Two christian fishermen get their money for finding our dinghy but they would not keep the money but instead give it to their church. They say to us: good bless you and we are wordless.
Next morning we lift the anchor and head to Grenade where we are to arrive during daylight next day. The pretty strong NE-E wind with as well waves of several meters reminds us of the Atlantic crossing. Soon we get used to the sailing rhytm and feel fine. The squalls appear more often in this area and every now and then the deck is cleaned by heavy showers. During this " leg " we reach the most south latitude during our whole trip. Next morning at 10.30: Land Ohoi. We are approaching Grenade during the noon as planned and and by exact navigation have no problem to sail in to Prickly Bay via a pretty narrow route. Tens and tens of sailing boats from all over the world full fill the bay. We take care of the formalities and stay the first night by the pontoon. Here we can get water, fuel and be connected to shore power. Next day we drop the anchor in the Prickly Bay. We have arrived to a " cool " place with fantastic scenery.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti