S/Y Canace
Irtiotto arjesta. Avoimin mielin kohti uusia vesiä. Aikaa runsaan vuoden verran saada uusia kokemuksia ja koota ajatuksia.

Loppuyhteenveto

Mailit kesällä 2009 (Helsinki - Saint-Brieuc) 1470 mailia

Saint-Brieuc - Barbados 4720 mailia

Kanariansaaret - Barbados (Atlantin ylitys) 2720 mailia
(23 vrk 11 h)

Saint Martin - Azorit (Horta) 2185 mailia
(26 vrk 6 h)

Sao Miguel - Guernsey 1240 mailia
(13 vrk 7 h)

Mailit 2010 - 2011 Saint-Brieuc-Karibia-Helsinki 10 253 mailia

Mailit yhteensä Pohjois-Atlantin kierrokselta 11 723 mailia

Irtiottomme arjesta on ollut onnistunut kokemus ja silmämme ovat avautuneet monessa suhteessa tällä Pohjois-Atlantin kierroksella. Olemme nähneet lukuisia uusia paikkoja ja vieraita satamia ja päässeet tutustumaan eri kulttuureihin ja elämänmuotoihin niin Euroopassa kuin myös Afrikassa ja Karibialla. Suurin osa uusista kohteista sijaitsi saarilla.
Olemme tavanneet suuren joukon suurenmoisia ihmisiä, joista monet ovat purjehtijoita, mutta olemme viehättyneet myös kanssakäymisestä paikallisten asukkaiden kanssa eri puolilla. Matkamme eräs keskeinen anti onkin eri maiden purjehtijoiden ja muiden tapaamiemme ihmisten kanssa solmitut lämpimät ystävyyssuhteet. Tämä verkosto on ollut voimavara ja piristänyt elämäämme niin maissa kuin merelläkin. Useat kontaktit jäävätkin pysyviksi ja yhteydenpitoa jatketaankin eri suuntiin.
Menomatkalla nautimme erityisesti kiireettömyydestä. Vastapainoksi jouduimme kiirehtimään paluumatkalla velvollisuuksien pariin Suomeen. Monet purjehtijat ihmettelivätkin "vain" vuoden pituista purjehdusreissuamme. Tämä puute on tarkoitus korjata jatkossa, toivon mukaan mahdollisimman pian.
Canacen vanaveteen jäi koko matkan aikana 11 723 mailia, joista 1470 mailia taitettiin jo kesällä 2009, kun purjehdimme veneen Helsingistä Bretagneen, Saint-Brieuciin.
Purjehduksemme on ollut sääolosuhteista ja pitkistä etapeista johtuen aika ajoin varsin vaativaa. Kun purjehditaan kahden hengen miehistöllä, ei reservistä voi irrottaa uusia gasteja. Onkin tärkeää löytää sopiva rytmi, millä jaksetaan taittaa pitkiäkin matkoja kahdestaan. Tätä kokoonpanoa voi pitää hyvällä syyllä myös parisuhdekouluna. Kun homma pelaa, on lopputulos palkitseva. Pitkänmatkan purjehtijoiden keskuudessa pariskunta onkin yleisin miehistön kokoonpano.
Jäämme kaipaamaan mm. pasaatituulia, aurinkoa ja lämpöä, kirkasta ja lämmintä vettä, luonnon ihmeitä, ihania ihmisiä ja toki myös rentoa elämänmuotoa.

Conclusions
Sailing round the North Atlantic during one year has been success and this period has opened our eyes in many respect. We have seen lots of new places and harbours and have made acguitance with different cultures and way of living in Europe and its islands and also in Africa and many islands in West Indies. We have met numerous interesting and lovely people, most of them long distance sailors but also local inhabitants. We consider that meeting sailors and other people from different countries has been one good part of our trip. We want to keep up these contacts and hope to see you fellows later. This network has been facinating when being under sail and keeping contacts to each others via SSB or e-mail and of course in harbours meeting these people has been a big pleasure.
During our sailing towards West Indies we were relaxed and did not hurry at all. On the other hand returning to Europe and Finland we had short of time. Therefore we felt that we were sailing all the time without stops long enough in harbours. We were often asked that why we are sailing only one year and why do we not leave Canace in warmer waters. Those questions have been very good and motivated and we try to make comeback as soon as possible and then we take our time. Canace has sailed during this cruising to West Indies and back totally 11 723 nautical miles of which 1470 nautical miles from Helsinki to Saint-Brieuc during summer 2009.
Sailing during our trip has been often demanding due to the weather conditions and long legs. When sailing shorthanded like we do you have to do with your own all the time and there are never extra crew members to assist you. Still this way of sailing as a couple is perhaps the best way and most of the cruising vessels we have met are sailed by a couple.
We miss the fresh trade wind, sun and warm temperature, blue sky, warm and crystall bright sea, dolphins, whales, turtles etc. and nearly everything we have seen and experienced without forgetting numerous very good friends from different countries.

Posted by Picasa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti