S/Y Canace
Irtiotto arjesta. Avoimin mielin kohti uusia vesiä. Aikaa runsaan vuoden verran saada uusia kokemuksia ja koota ajatuksia.

Carriacou


18.2 -26.2

Viimeiset päivät Grenadalla vietämme St Georgesissa, Port Louisin marinassa. Tämä korkeatasoinen marina mainostaa itseään satamana, missä veneet ovat suojassa hurrikaaneilta. Hinnat ovat kilpailukykyisiä veneen säilyttämiseksi. Esim. 35-jalkainen vene vedessä/6 kk/1800 euroa.
Jätämme Grenadan hieman haikein mielin ja suuntaamme keulan kohti pohjoista ja Carriacouta.

Carriacou kuuluu Grenadalle ja on ensimmäinen Grenadiinien saari, minne saavumme. Se sijaitsee n. 40 mailin päässä St Georgesista ja matka tehdään osittain vastatuulessa ja vastavirrassa moottorilla ja purjeilla.
Saavumme illansuussa saaren länsipuolella sijaitsevalle riuttojen reunustamalle ja suojaiselle Tyrell Bayn lahdelle. Jo veneiden lukumäärä kertoo tämän lahden suosiosta. Suosion ymmärtää hyvin, kun katselee valkoista hiekkarantaa ja turkoosia vettä.

Saaren pääkaupungissa Hillsboroughissa käydessämme näemme redillä tutun veneen, sisarveneemme S/Y Maryn. Sähköposteja vaihdetaan pikaisesti ja seuraavana aamuna Mary kiinnittyy kylkeemme. Meillä on jälleen kerran lämmin Joshua-tapaaminen. Naapuriveneen Cherubin kapteeni Paul Johnson rientää paikalle nähdessään veneet ja kertoo purjehtineensa Moitessierin kanssa Kanarialla jo 60-luvulla. Kolmen veneen kapteenit keskustelevat innokkaasti keskenään. Samalla saamme tutustua merten legendaan, Pauliin, jolla on takanaan 39 Atlantin ylitystä. Tämä 71-vuotias konkari, joka on syntynyt veneessä, on purjehtinut muillakin maailman merillä ja hän on merenkulkutaitojensa lisäksi mm. veneensuunnittelija, veneenrakentaja, taiteilija...
Tapaamisen päätteeksi Mary suuntaa keulansa ensin kohti Grenadaa ja myöhemmin keväällä kohti Panamaa. Toivotamme hyvää matkaa.

Teemme saarikierroksen Ruotsalaisen S/Y Miss Bluen miehistön, Ritvan ja Bengtin kanssa. Autokuskinamme on Simon. Tällä saarella kotieläimet kulkevat vapaina. Kapeat ja kuoppaiset tiet kiemurtelvat metsien ja kylien kautta ja lähes aina näkyy joko Atlantti tai Karibian meri.
Carriacou on kuuluisa taitavista merimiehistään ja laivanrakentajistaan. Tämä 7000 asukkaan saari on säilyttänyt omaleimaisuutensa osittain ehkä siksi, ettei massaturismi ole päässyt pilaamaan saarta.
Päivän päätteeksi Simon toimittaa meille hummerin, ja illalla herkutellaan. (Kiitos Ritvalle hummerin keittämisestä.)

Tyrell Bayltä löytyy jälleen yksi Joshua, S/Y Salai. Saarelle yli 20 vuotta sitten asumaan jäänyt Uwe on tämän veneen omistaja, jonka ammattitaitoisissa käsissä vene voi hyvin. Hän on jäänyt saarelle pysyvästi ja työllistää itsensä metallialan yrittäjänä.

Tästä eteenpäin matkamme taittuu pienin askelin Grenadiineja pitkin. Seuraavana on vuorossa Union Island.


The last 3 days we spend in St George`s ( Port Louis marina ). This high class marina is told to be a safe harbour also during the hurricane season and seems also have pretty fair prices ( for.ex a 35 feet boat has to pay 1800 euros for 6 months in marina ).
We sail out from St George`s and hope to be back here one day. The 40 miles distance to our next port Tyrell Bay in Carriacou offers not a splendid sailing but instead motor sailing against wind and partly current. Carriacou the northest of those Grenadies belonging to the Grenade is a pearl with fine beaches, crystal bright water and unspoiled nature. Here we take a local taxi and take a tour around the island with our swedish friends Bengt and Ritva from S/Y Miss Blue. When visiting Hillsborough the capital of Carriacou we by accident get sight to our sistership S/Y Mary which lies in anchor out of Hillsborough. We send e-mails to each others and next noon S/Y Mary arrives in Tyrell Bay by side of Canace. We are having our Joshua meeting again and also we get a guest of honour when Paul Johnson from a neighbour vessel comes to visit after having seen 2 Joshuas together. Paul Johnson tells us that he had been sailing together with Bernard Moitessier in Canaries already in 1960 ´s when Paul was prepairing his Atlantic crossing with a 18 feet ketch which he had built. This legend of oceans ( Paul ) has since then crossed the Atlantic ocean 39 times and has also sailed over other oceans. At the age of 71 Paul plans to sail to Azores from Caribbean next spring. Paul is a veteran sailor but also a boat designer and boatbuilder. He is also an artist and has painted a lot. Finally we say good bye to the crew of S/Y Mary which is heading first to the Grenade and later in spring to Panama channel.
We have an interesting tour around the beautiful Carriacou with a swedish sailing couple Ritva and Bengt from S/Y Miss Blue and our driver Simon tells us about the island in many respect and for.ex takes us to a yard where actually very famous boatbuilders still go on their work. During our tour we drive up and down the hills and every now and then we can see lambs etc. moving free by the roads and actually everywhere. Either the Atlantic Ocean or the Caribbean Sea can be seen nearly all the time. At the very end our driver Simon takes us lobsters and for sure they are delicious ( Thanks for cooking the lobsters Ritva ).
One day we see one Joshua more in Tyrell Bay and very soon we meet the owner of this vessel S/Y Salai. Uwe is a german sailor who already more than 20 years ago found his way to this wonderful island. Uwe is a handy man and is running his own company here.
Even from this paradise island we are going to go forward at least this time. Next port will be in Union Island.













Ei kommentteja:

Lähetä kommentti